Vstupné a výstupné zariadenia
V predošlej kapitole sme rozobrali komunikáciu procesora s perifériami, tak si ideme niečo povedať o nich. Hlavne si rozoberieme základné princípy práce, niektoré ich technické parametre, možnosti. |
Prehľad zariadení
V S T U P N É | tlačidlové ovládače | - klávesnica |
grafické ovládače | - myš a jej modifikácie (trackball, touchpad) - joystick - krížový ovládač - svetelné pero, dotyková obrazovka |
grafické snímače | - scanner - snímač graf. predlohy - tablet (digitizér) - videokamera |
snímače fyzikálnych prostredí | - zvuk (mikrofón) - iné (svetlo, mag. pole - sondy) |
sieťové a telekomunikačné dátové vstupy | - modem |
V Ý S T U P N É | dočasné zobrazovanie informácií | - CRT monitory - LCD, TFT displaye - LCD projekčné panely, projekčné videosystémy |
permanentné zobrazovanie informácií | - tlačiarne (mechanické - typové, mozaikové - ihličkoví, tepelné, tryskové a sublimačné, laserové, plazmové) - súradnicové zapisovače (plottre) s valcovým posunom, resp. pohyblivým mostom (kresliace stoly) |
počítačom riadené stroje | - napr. vyrezávacie plottre, roboty, NC frézy... |
zvukový výstup | - reprouktory, hudobné a rečové syntetizátory |
sieťové a telekomunikačné dátové výstupy | - modem |
Klávesnica
Klávesnica vysiela kódy stlačených kláves, ktoré vyhodnocuje jednočípový mikroprocesor - radič klávesnice cez SIO (sériový port) ako 1 Bajt. Každá klávesa spína v matici riadkov a stĺpcov jeden riadok a stĺpec. OS kód chápe ako adresu v ASCII tabuľke.
Druhy klávesníc: - s mechanickým spínačom
- s magnetickým spínačom (Halova sonda)
- membránová (2 fólie s medenými mag. pásikmi)
|
|
Myš
Myš na rozdiel od joysticku má plynulé ovládanie kurzora. Súčasťou je jednočípový mikroprocesor, ktorý odpočítava relatívne posunutie v smere osi x a y a vysiela k počítaču po sériovej linke 3 údaje - dx, dy a kombináciu stlačených tlačidiel.
Kovová gulička pokrytá gumou prenáša posun súradníc valivým pohybom na 2 kolmé valečeky. K valčekom sú pripevnené kotúčiky s otvormi, ktoré sú presvetľované LED diódou, pričom fototranzistor sníma počet elementárnych krokov v oboch smeroch pomocou prerušovaných svetelných signálov. |
|
Scanner
Plošný obrazový snímač grafických predlôh. Základ tvorí riadkový snímač CCD (integrovaný obvod s polovodičovými kondenzátormi, ich náboj sa vybíja v závislosti od intenzity osvetlenia). Pohybom hlavy skenera osvetľujú LED diódy úzke prúžky obrazu, pričom odrazené svetlo je zaostrené na CCD snímač. Digitalizovaný záznam prúžkov sa cez paralelné V/V porty prenáša do operačnej pamäte. Druhy scannerov - ručný, alebo plošný formátu A4, A3. |
|
Iné vstupné zariadenia
- Svetelné pero - indikuje absolútne súradnice bodu na obrazovke. (Fototranzistor sníma zmenu jasu na obrazovke a vyšle impulz videokarte, ktorá si pamätá aktuálne súradnice zobrazeného bodu)
- Dotyková obrazovka - pracuje na inverznom princípe (prst preruší na rastri svetlo)
- Tablet - plochá doska s perom, ktorý sníma absolútne súradnice predlohy.(snímanie šablón, výkresov napr. v CAD systémoch)
- Digitálna kamera, web kamera, digitálny fotoaparát - snímače statického resp. dynamického obrazu.
| |
Monitor
Vákuová obrazovková elektrónka. Katódové delo (delta resp. in-line) vysiela elektrónový lúč, modulovaný riadiacimi signálmi z procesora grafickej karty. Elektróny sú urýchľované napätím 25000V, vychyľované magnetickým poľom s pílovitým napätím (200V a 800V), pričom dopadajú na luminofór, kde spôsobia svetielkovanie zobrazovacieho bodu s danou farbou a intenzitou (kovová maska pred luminofórom s otvormi lomí lúč pod určitým uhlom).
Grafická karta si musí pamätať jas resp. farbu každého zobrazovacieho bodu. Počet bodov v jednotlivých smeroch určuje tzv. rozlišovaciu schopnosť monitora. Každá grafická karta ponúka v závislosti od veľkosti video pamäte viac režimov s rôznym rozlíšením a počtom farieb zobrazovaných bodov (napr. pre 1MB pamäte - 640x480 bodov a 16 mil. farieb, resp. 1024x768 bodov a 256 farieb, resp. 1280x1024 bodov a 16 farieb).
Farby sa vytvárajú z troch základných farieb RGB (red, green, blue) - skladaním rôznych kombinácií intenzity základných farieb môžeme vygenerovať viac ako 16 miliónov farieb. Tzv. "tru color" typ je 24 bitový režim , kde farba jedného bodu je popísaná 3 8-bitovými číslami, udávajúcimi jas R,G,B zložiek, pričom každá zložka môže mať až 256 úrovní. Skladanie farieb môžeme znázorniť tzv. RGB modelom. |
|
LCD display
LCD - liquid crystal display pracuje na úplne odlišnom princípe - využíva polarizáciu odrazeného resp. prejdeného svetla vrstvou tekutých kryštálov. Ak na plôšku tekutých kryštálov pôsobí el. pole, kryštály sa dočasne usporiadajú a natočia rovinu polarizácie, teda polarizujú svetlo, pričom prejdené svetlo cez polarizačnú fóliu sa javí ako svetlé, neprejdené svetlo sa javí ako tmavé, farba sa vytvára pomocou farebných filtrov. Nevýhodou displayov je tzv. svetelná zotrvačnosť (nevhodné pre animácie a videovýstupy). Druhy displayov:- reflexný - odráža vonkajšie svetlo (kalkulačky, diáre, hodinky)
- transparentný - presvetlený vlastným zdrojom svetla
- projekčný - súčasť premietacích zariadení
|
|
Tlačiarne
Druhy talčiarní:- Typové - s typovým valcom, reťazou, alebo kolieskom, na ktorom sú vylisované alfanumerické znaky. Otáčaním valca (reťaze, koleska) sa otlačí cez pásku vybraný znak (len danej veľkosti a typu písma).
- Mozaikové (ihličkové, bodové, maticové) - 9, 24, resp. 48 ihličiek vytvára udieraním cez pásku na kovový valec znak z istého počtu stĺpcov. Môže pracovať v textovom (dostáva ASCII kódy alfanumerických znakov) aj grafickom režime. Charakteristiky: tlač s rozlíšením 150 dpi, prevádzka - lacná, vysoká hlučnosť, kostrbaté obrysy písma.
- Tepelné - vypaľuje mozaiku na špeciálne tepelne citlivý papier (potiahnutý fóliou, ktorá tmavne pri teplote cca 90 oC), tlačí celý riadok naraz. Charakteristiky: lacná, rýchla, nehlučná, avšak vysoké náklady na používaný papier.
- Atramentové tryskové (Ink Jet) - trysky s tekutým atramentom sú umiestnené na piezoelektrických doštičkách. Privedením elektrického náboja doštička zmení svoj objem a katapultuje mikrokvapku, po jej uvolnení natečie nový atrament.
- Atramentové sublimačné (Bubble Jet) - termosublimačné tlačiarne, ktoré používajú voskové farbivo. Prudkým zahriatím odporového telieska sa vytvorí vzduchová bublina, ktorá vytláča kvapku z trysky. Charakteristika atramentových tlačiarní: nehlučné, rýchle, rozlíšenie 300 - 1200dpi, potrebný nerozpíjavý papier pre tlač, vhodné na tlač fotografií, menej kvalitná tlač textových predlôh.
- Laserové (Laser Jet) - používajú práškové farbivo - toner - zmes uhlíka, železa a želatínového prášku. Valec nabitý veľkým statickým nábojom sa vybíja laserovým svetlom, modulovaným signálom z počítača, resp. buffera tlačiarne. Toner sa prichytí na valec a ten predlohu otlačí na papier, kde sa toner tepelne prilepí. Charakteristika: nehlučné, rýchle, rozlíšenie 300 - 1200dpi, tlač na bežný papier a fólie, kvalitná tlač textových predlôh.
Pri farebnej tlači má farebná hlava viacej farebných zásobníkov. Všetky farby sa vytvárajú skladaním z tzv. doplnkových farieb - CMYK (cyan, magenta, yellow, black), biela sa nevytvára, odtiene sivej sa vytvárajú metódou ditheringu.
Rozlišovacia schopnosť tlače sa udáva v jednotkách dpi (dot per inch) - počet zobraz. bodov na palec. |
|
Iné výstupné zariadenia
- Plotter - súradnicový zapisovač - valcový, alebo stolný s pohyblivým mostom. Používa sa najmä pri CAD projekcii a dizajnérstve až do formátu A0.
- Modem - modulátor a demodulátor - moduluje diginálny signál na analógový a demoduluje analógový signál na digitálna pri prenose dát v MAN, WAN sietiach. Je pripojený k SIO portu. Môže byť v prevedení externom (mimo základnej jednotky), alebo internom (pripojený k materskej doske).
- Multimediálne V/V zariadenia pre systémy virtuálnej reality - okuliare, helmy, hmatové simulátory (piezoelektrické rukavice) a pod.
|
|
Odkazy na príbuzné témy
© Jana Machová
|