úvod   1. kapitola   2. kapitola   3. kapitola   4. kapitola    5. kapitola   6. kapitola   7. kapitola   8. kapitola   9. kapitola   10. kapitola   11. kapitola   12. kapitola

    5. Tvorba a úprava tabuľky

 

Vytvoríme databázu Fonotéka, ktorej tabuľky sme navrhli v predchádzajúcej lekcii. V dialógovom okne spusteného programu MS Access vyberieme z ponúkaných možností: „Prázdna databáza“. Tvoriť skôr navrhnuté tabuľky môžeme troma možnosťami.

1.      Vytvorenie tabuľky pomocou sprievodcu:

     V hlavnom okne databázy vyberieme položku: Vytvoriť tabuľku pomocou sprievodcu. Prostredie MS Access ponúka výber vzorových tabuliek pre potrebu organizácie alebo osobnú potrebu. Sú to napríklad tabuľky pre adresy, hostí, receptár, zoznam vín, fotografie, filmy a podobne.

Do vytváranej tabuľky môžeme vybrať vzorové polia pomocou tlačidiel  . Sprievodca umožní definovať primárny kľúč (jednoznačne identifikuje záznam v tabuľke) a relácie (vzťahy) medzi tabuľkami. Viac o nich budeme hovoriť v kapitole: relácie medzi tabuľkami.

2. Návrhové zobrazenie tabuľky:

Pre vytváranie nových a editovanie existujúcich tabuliek môžeme zvoliť z ponuky v hlavnom okne databázy. 

  • pre danú tabuľku do ľavého stĺpca návrhového zobrazenia vkladáme názov poľa (napr. cislo_CD alebo CisloCD), vyberieme zo zoznamu jeho dátový typ  a  popis poľa, kde vkladáme stručnú charakteristiku poľa.

Dátový typ poľa je údaj, ktorý pomáha pri vyhľadávaní v tabuľke, pri filtrovaní údajov, pri vytváraní dotazov nad tabuľkami alebo pri ich spracovávaní pomocou jazyka Visual Basic. Udáva aké údaje príslušné pole udržuje. Dátový typ polí môže byť: text, číslo, automatické číslo, memo, dátum a čas, objekt OLE, hypertextový odkaz atď.

V dolnej časti okna môžeme modifikovať vlastnosti poľa:

  • formát čísla – určuje akým, spôsobom bude text v poli zobrazený. Napríklad všeobecné číslo, mena, vedecký zápis čísla
  • počet desatinných miest v prípade desatinných čísel – 0 až 15
  • vstupná maska – tvar zadávaných informácií, napr. tvar hesla, dátumu, času
  • overovacie pravidlo - napr. vek človeka nemôže byť menší ako nula

 Vlastnosť primárny kľúč nastavíme stlačením tlačidla v hornom menu okna. Primárny kľúč slúži na jednoznačnú identifikáciu položky tabuľky. Každá tabuľka musí obsahovať primárny kľúč. Dátový typ primárneho kľúča nemusí byť číslo, ale musí to byť hodnota, ktorá je pre každú položku tabuľky jedinečná. Access štandardne nastavuje formát primárneho kľúča automatické číslo – automaticky zväčšuje jeho hodnotu pri pridávaní záznamov do tabuľky.

3. Vytvorenie tabuľky vkladaním dát

priamo do dátového listu vkladáme názvy polí. Editovať ich vlastnosti, zadávať overovacie pravidlá a podobne môžeme v návrhovom zobrazení tabuľky, stlačením tlačidla . Zobrazenie dátového listu spätne zobrazíme tlačidlom .

Importovanie údajov do tabuľky

V prípade, že chceme používať tabuľku už skôr vytvorenú v tabuľkovom kalkulátore, môžeme ju importovať do databázy: Súbor / Načítať externé údaje / Import. Takto vytvorená tabuľka preberá názvy polí od pôvodnej tabuľky. Po označení externého súboru sa spustí sprievodca importom. Pomôže zadať názvy polí, voľbu údajov pre jednotlivé stĺpce, primárny kľúč a pod.

Úprava tabuľky:

  • premiestnenie stĺpcov: označíme stĺpec kliknutím na jeho názov, opätovným kliknutím a ťahaním myšou premiestnime stĺpec na nové miesto
  • zmena šírky a výšky riadku: vlečením myšou za rozhranie dvoch stĺpcov resp. riadkov.
  • grafické úpravy dátového listu: voľbou Nástroje / Možnosti záložka Dátový list
  • nastavenie písma: voľbou Formát / Písmo

Úlohy

  1. Vytvorte tabuľky databázy Fonotéka z predchádzajúceho listu. Každú tabuľku vytvorte iným spôsobom.

  2. Tabuľky vyplňte aspoň piatimi záznamami. Zmeňte písmo v tabuľkách na kurzívu font Courier, nastavte červenú farbu mriežky a sivú farbu pozadia.
  3. Vytvorte tabuľky databázy Trieda pre triedneho učiteľa, ktorú ste navrhli v predchádzajúcej lekcii, aspoň čiastočne ich naplňte, zmeňte vzhľady tabuliek, aby tabuľky neboli vzhľadovo rovnaké.
  4. Vytvorte tabuľky databázy Miniknižnica cudzích jazykov, ktorej návrh ste pripravili v predchádzajúcej lekcii. Vložte do nich pár záznamov, zmeňte vzhľady tabuliek, aby tabuľky neboli vzhľadovo rovnaké.
  5. Vytvorte tabuľky pre databázu Kino, pripravenej v predchádzajúcej lekcii. Nezabudnite na správne formáty dátumu a času predstavení. Aspoň čiastočne ich naplňte. Zmeňte vzhľady tabuliek, aby každá tabuľka bola odlišná.

úvod   1. kapitola   2. kapitola   3. kapitola   4. kapitola    5. kapitola   6. kapitola   7. kapitola   8. kapitola   9. kapitola   10. kapitola   11. kapitola   12. kapitola

© Mária Spišáková 2003