Scrollbar, trackbar  
 
 
 
Komponent scroolbar - Miešanie farieb       
  
Navrhnime projekt, ktorý bude miešať farby a farbiť tak napr. plochu
formuláru.  V riešení použijeme možnosti nového prvku - posuvníka - scrollbar - ktorý umožňuje spojite meniť hodnoty vo zvolenom intervale. Na ne sa môžeme odvolať parametrom Position - ktorý vráti aktuálnu pozíciu posuvníka. 
  Výsledok projektu predstavuje obrázok:  | 
  |  
RIEŠENIE:  Do prázdneho formuláru položíme "grafickú plochu" -  komponent Image
z palety komponentov Additional. Dalej do formuláru položíme 3 komponenty ScrollBar z palety Standard a pridajme im návestia Label:  | 
  |  
| 
Zadefinujte novú metódu formuláru, napr. ZmenVsetko |  
 
 
procedure TForm1.ZmenVsetko; 
begin 
  Form1.Color:=RGB(ScrollBar1.Position, 
                   ScrollBar2.Position, 
                   ScrollBar3.Position); 
  Label1.Caption:='Red='+IntToStr(ScrollBar1.Position); 
  Label2.Caption:='Green='+IntToStr(ScrollBar2.Position); 
  Label3.Caption:='Blue='+IntToStr(ScrollBar3.Position); 
end; 
 |  
 
 | 
 
V Objektovom inšpektore zadefinujme každému ScrollBaru udalosť
OnChange. Zmeny každého ScrollBaru vyvolajú metódu ZmenVsetko
  |  
 
procedure TForm1.ScrollBar1Change(Sender: TObject); 
begin 
  ZmenVsetko; 
end;
 
 |  
 
 
  |  m
  |  
 
  
Posuvná lišta  - TrackBar        
Analogickú funkciu, akú má scroolbar, má aj komponent Tracbar. Je vhodnejší pri presných nastaveniach číselných hodnôt z daného intervalu.
   Vybereme komponent posuvná lišta - TrackBar z palety komponentov, položme ho do formulára a prispôsobme jeho veľkosť. V Objektovom inšpektore si nastavme hodnoty Min a Max.
  
Pri jeho posúvaní vznikne udalosť OnChange - aktuálnu hodnotu na lište môžeme zistiť stavovou premennou Position. Naprogramujeme udalosť OnChange pre zmenu hrúbky pera: 
   | 
  
procedure TForm1.TrackBar1Change(Sender: TObject); 
begin 
  g.Pen.Width:=TrackBar1.Position; 
end;
  |   
 |  
 
 
  |  
 
  
Úlohy na riešenie       
  
1. Zmeňte úvodný projekt tak, aby sa menila farba prázdnej malej grafickej plochy (nie formulára) podobne, ako to býva zvykom v grafických editoroch, kde sa vybraná - aktuálna farba zobrazí v malom okienku. (Grafická plocha môže mať malé rozmery.)
 
  | 
 
| 2. Vytvorte projekt, ktorý  na grafickej ploche vykreslí N štvorcov so zväčšujúcou sa stranou. Prírastok strany štvorca je určený hustotou nastaviteľnou užívateľom pomocou posuvníka a počet štvorcov určuje užívateľ v editovacom okne. Súčasťou projektu je tlačidlo pre zmazanie grafickej plochy. | 
  |  
| 3. Vytvorte projekt, ktorý  na grafickej ploche vykreslí plot z N "latiek" so zväčšujúcou sa výškou podľa fukcie sinus. Hustota latiek je nastaviteľná užívateľom pomocou posuvníka a počet latiek určuje užívateľ v editovacom okne. Projekt môžete doplniť o posuvník pre hrúbku latiek. Súčasťou projektu je tlačidlo pre zmazanie grafickej plochy. | 
  |  
| 4. Vytvorte projekt, ktorý  na grafickej ploche vykreslí kruhovú špirálu s nastaviteľnou hustotou a hrúbkou čiary. Hustota aj hrúbka čiary je nastaviteľná užívateľom pomocou posuvníkov v reálnych intervaloch hodnôt. Súčasťou projektu je tlačidlo pre zmazanie grafickej plochy. | 
  |  
 
 
        
 
 |