Do prázdneho formuláru položíme "grafickú plochu" - komponent Image
z palety komponentov Additional: |
|
a tlačidlo Button z palety Standard: |
|
Poznámka:
Ak do formuláru vložíte komponent, ktorý tam mať nechcete, kliknite
naň a zrušte ho klávesom Del.
|
|
Ako teraz vyzerá editovacie okno?
Do programu pribudli dva nové riadky, ktoré definujú dva nové prvky
v našom okne: Image1
(grafická plocha) a Button1 (tlačidlo). |
|
|
Naprogramujeme, ako sa bude správať program, keď klikneme na tlačidlo -
chceli by sme, aby sa do grafickej plochy nakreslili nejaké grafické útvary.
|
Dvojklikneme vo formulári na tlačidlo
Button1 - v editovacom okne sa pripraví úsek programu, do ktorého
môžeme písať postupnosť príkazov. Táto postupnosť sa bude vykonávať počas
behu programu vždy po zatlačení tlačidla (kliknutí na tlačidlo):
|
|
Pridajme jeden riadok:
Image1.Canvas.Rectangle(50,100,200,140);
|
|
|
Program spustime klávesom F9 alebo
malou zelenou ikonou v ľavej časti. Ak máte dobre nastavené prostredie,
Delphi vám ponúknu dialóg na zapísanie projektu. Projekt si zapíšte do
nového adresára. Potom sa program spustí a po kliknutí na tlačidlo Button1
sa v bielej grafickej ploche objaví obdĺžnik.
Klávesmi Alt-F4 program ukončíme.
|
|
|
Zjednodušenie na záver
Pomenujme si tú časť grafickej plochy, do ktorej sa kreslí (teda
jej Canvas) písmenom G. Potom namiesto Image1.Canvas budeme
písať jednoducho G a za bodkou meno príkazu, ktorý chceme vykonať
(napr. už vieme, že Rectangle znamená obdĺžnik).
Riešenie
Dvojkliknime do formuláru mimo Image1 aj mimo Button1,
vtedy sa v editovacom okne objaví nové miesto na písanie programu (budeme
tu definovať, čo sa má robiť ešte skôr ako všetko ostatné):
sem dopíšme g:=Image1.Canvas;
vráťme sa o niekoľko riadkov vyššie a dopíšme jeden riadok aj do definície
formuláru:
g:TCanvas;
nezabudnime ešte prepísať časť programu v procedúre TForm1.Button1Click
Celý program vyzerá nasledovne:
Po spustení program pracuje úplne rovnako, t.j. nakreslí obdĺžnik. |
|