Začíname
s Delphi
Typy súborov v Delphi
Delphi programy obsahujú 3 hlavné súbory s príponami
.dpr .pas .dfm
- Project1.dpr - delphi projekt
(textový súbor = hlavný pascalovský progr.) - zatiaľ je pre nás nezaujímavý
- Project1.res - obsahuje len ikonu výsledného projektu
- Project1.dof; - nastavenia
kompilátora (textový súbor = možno si ho pozrieť v nejakom editore)
- Project1.dsk - rozloženie
okien a súborov počas práce Delphi (textový súbor) - ak celý projekt niekam
prenášate, tento súbor radšej zrušte
- Project1.exe - spustiteľný program
- Unit1.pas - programový popis formuláru, čo a ako má formulár robiť = podobá sa na
klasický pascalovský program
- Unit1.dfm - vnútorná definícia delphi formuláru = aké a kde sú komponenty vo formulári (napr. Image1 a Button1)
- Unit1.dcu - preložený Unit1.pas (v starom pascale .tpu)
Poznámky
- každý Form (.dfm) musí mať Unit
(.pas)
- môže byť Units bez Form (len kód)
- súbor .dfm má špeciálny pseudokódovaný tvar.
Ak ho chcete vidieť, použite skratku Alt F12
- vo všeobecnosti platí: NEEDITUJTE súbor .dfm (ako
text), iba vkladajte objekty do formuláru a Delphi vytvára súbor .dfm
za Vás. Ak preedituejete súbor .dfm nesprávne, môžete si vytvoriť
zbytočné problémy.
Vytváranie a ukladanie projektov
Zapamätajte si: Premenujte
všetko hneď na začiatku práce s novým projektom!
Použite samostatný adresár (Zložku) pre každý projekt!
Vždy keď začínate vyvíjať novú aplikáciu
-- File --> New Application hneď si ju radšej zapíšte v okne
do novovytvoreného adresára
Premenujte si všetky komponenty, keď ich prvýkrát použijete
napr. Button1
StartBtn alebo BStart alebo jednoducho Tlacidlo1
ListBox1 CustList alebo LBCust alebo jednoducho Zoznam1
Programátorské zvyky
- Prvé písmená z mien premenných, procedúr a iných
názvov píšte veľkými písmenami
napr. PocetSlov
: integer;
- Pri programovaní zarovnávajte begin a end, časť
medzi týmito príkazmi odsadzujte o 2 medzery:
for x:=1 to 22 do
begin
if y>32 then ....
end;
----------------
if ... then
begin
...
end
else if ... then begin ... end;
Dôležité klávesy
F1 |
- Help |
F12 |
- Toggle Form / Unit |
Alt
F12 | - Toggle Form/.dfm |
F9 |
- spustiť program |
Shift + F2 |
- reset (zastaviť) programu -- aj taký, ktorý sa nám zacyklil, neskončil... |
Debugovanie programu - trasovanie pri hľadaní chýb (ako v TP)
F7
- jednoduché krokovanie (kroky aj do vnútra procedúr)
F8
- krokovanie (kroky vynechaním tela procedúry)
Prostredie Delphi
Delphi si pri štarte pamätá, čo sa robilo naposledy a preto, ak je pri
štarte otvorený nejaký program, tak zvolíme v menu File --> New Application a otvoríme novú aplikáciu.
Pozrime sa na jednotlivé časti prostredia a zapamätajme si ich názvy,
ďalej ich budeme používať.
Ak nevidíte "Objektový inšpektor" stlačte F11
Dve okná: editovacie okno unitu a okno formuláru sa často prekrývajú
(kláves F12 ich navzájom vymieňa)
Delphi nám ponúka "novú aplikáciu", ale v skutočnosti je to už predpripravený
program, ktorý môžeme spustiť. Ak ju spustite (napr. klávesom F9
alebo zeleným tlačidlom v ľavej časti hlavného okna), objaví sa len prázdne
okno – tento program zatiaľ nič iné nevie – môžeme ho len zastaviť (napr.
Alt-F4)
Pred samotným spustením musíme program uložiť na disk, nalepšie z menu
File --> Save Project As... Nezabudnite, že je dobre každý projekt uložiť
na disk do nového podadresára (napr. D:\Projekty\Prog1\)
Nastavte si prostredie DELPHI
Správne nastavenie prostredia
je nevyhnutné pre ďalšiu prácu, samotné Delphi poskytujú kontrolovanie
správnosti nášho programu, takže to čo najviac využime. |
Tools --> Environment Options... --> Preferences |
Tools --> Editor Options... --> General |
|
|
|
Tools --> Editor Properties --> Key Mappings |
Project --> Options... --> Compiler |
|
|
|