8.1 Vývoj počítačov a ich
           komunikácie s človekom

Počítačové siete a nimi poskytované služby sú, rovnako ako celá informačná infraštruktúra, na to, aby slúžili človeku a pomáhali mu zefektívniť jeho prácu, poprípade mu poskytnúť určitý druh zábavy. Preto je veľmi dôležité, aby jednotlivé funkcie boli ľahko, jednoducho, rýchlo a zrozumiteľne dostupné aj ľuďom bez hlbších technických znalostí ich fungovania.

V časoch vzniku prvých počítačov a neskôr prvých počítačových sietí mohol tieto zariadenia využívať málokto. Boli náročné na obsluhu a boli prístupné obmedzenému počtu ľudí ako boli vedci, vedenie armády a pod. K ich väčšiemu rozšíreniu prispievali postupná miniaturizácia jednotlivých zariadení a zjednodušovanie ich obsluhy. Do prvých počítačov sa dáta zadávali ručne v dvojkovej sústave, a čítali tiež v dvojkovej sústave pomocou rozsvietených žiaroviek.

Ako príklad uvádzam počítač EDSAC z r.1946 (M. Wilkes a W. Renwick). Skladal sa z 3500 elektrónok a ako prvý z počítačov so zabudovaným programom sa uplatnil v praxi.

Neskôr prichádzali spôsoby zadávania dát pomocou diernych štítkov, klávesnice, myši. Žiarovky boli nahradené čierno-bielymi monitormi, pozdejšie farebnými so stále lepšími parametrami.

Pre používateľov sa stáva forma komunikácie s počítačom stále jednoduchšia a všetky snahy spejú k tomu aby počítače mohli komunikovať s človekom vo forme jemu prirodzenej - najnovšie sú to systémy rozpoznávajúce ľudskú reč. Takisto podanie informácií sa neporovnateľne zmenilo. Z textového režimu počítačov na prelome 70. a 80. rokov sa postupne prechádzalo na grafické prostredie a do počítačov sa začalo montovať zariadenie "zvuková karta" , ktorá umožňovala pracovať nielen s textom a grafikou, ale aj so zvukom (priekopník Creative Labs - zvuková karta Sound Blaster - dnešný štandard) .

Jedným z prvých grafických systémov bol operačný systém TOS na 16-bitových počítačoch ATARI využívajúcich myš, joystick a umožnovali farebné zobrazenie. V mnohom je podobný dnešným systémom Windows a Linux. Grafika zohráva v komunikácii počítača s človekom kľúčovú úlohu, pretože je schopná naraz podať omnoho viac presnejších informácií než text a v mnohom je obrázok povie viac než strana textu.

Koncom 70. rokov spolu s rozšírením minipočítačov začalo ich postupné zapájanie do sietí (často komunity BBS, kde sa dalo pripojiť modemami cez telefónnu linku s rýchlosťami voľakedy od 300 bps až dnes po 56000 bps pri klasických modemoch). Počet používateľov pripojených k sieti zaznamenáva od konca 80. rokov exponenciálny rast. Súčasný počet počítačov k sieti sa odhaduje okolo 1 miliardy, pričom počítačov vo svete je dnes podľa odhadov ešte viac.