Športové motory
Netreba vôbec pripomínať, ako veľmi sa tieto motory odlišujú od sériových. Predovšetkým je rozdiel v životnosti jednotlivých častí. Pokiaľ u konvenčného motora sa konštrukčná životnosť pohybuje rádovo v stovkách tisícou kilometrov (asi 300 000 km), u športového motora je to v rozmedzí od 500 do 5 000 km. Záleží to od určenia a spôsobu používania a pretekárskom automobile.
Najviac namáhanými sú asi motory v F1. Sú to desaťvalce do V s uhlom 45° až 60°. Majú zdvihový objem valcov 3 000 cm3. Napriek zákazu prepĺňania (turba) dosahujú výkonu 800 až 850 PS. Tento výkon je dosahovaný pri asi 17 500 ot.min-1. Pri motoroch, ktoré do F1 vstúpia v sezóne 2003/2004 sa dokonca hovorí o prekročení magickej hranice 20 000 ot.min-1 a výkone 900 PS. Takéto pohonné jednotky sú počas pretekov extrémne namáhané. Preto je ich konštrukčná životnosť plánovaná asi na 400 ostrých kilometrov. Z 0 na 100 to F1 - ke trvá čosi viac ako 1,8 s, maximálka leží na hranici 370 km/h. Len tak pre zaujímavosť. V 80-tych rokoch, keď ešte v F1 nebolo zakázané prepĺňanie, dosahovali motory o zdvihovom objeme 1 500 cm3 výkon až 1 000 PS. Formula sa stávala čím ďalej tým viac nebezpečnou, preto športoví komisári FIA zaviedli opatrenia, ktoré zamedzili ďalšiemu bezhlavému zvyšovaniu výkonu. Mimochodom spotreba motora F1 sa pohybuje v rozmedzí 80 - 90 l/100km.
Ďalším výkonovým extrémom sú motory v rýchlostných člnoch. Sú to dvojtakty so zdvihovým objemom 1 500 cm3 a výkonom 500 PS. Keďže motorové člny jazdia preteky prevažne s plným plynom, životnosť motora ledva dosahuje 300 km.
Špecifickým odvetvím automobilového športu je rally. Súťažné automobily sú rozdelené do viacerých tried, podľa toho, aké úpravy boli v aute vykonané. Najvyššou technickou špecifikáciou je WRC (World Rally Car). Do týchto súťažných špeciálov sú osadené motory so zdvihovým objemom 2 000 cm3. Sú vybavené turbom, nasávacie a výfukové potrubie majú FIA určené rozmery. Výkon je obmedzený na 300 PS pri
5 500 ot.min-1 a krútiaci moment 550 Nm. Hlava valcov je osadená 16 - timi ventilmi. O pohon 1 000 kg vážiaceho auta sa stará trojkotúčová spojka, cez ktorú sú poháňané všetky štyri kolesá. Špeciál WRC to na stovku zvládne za 2,8 s, v závislosti od použitej prevodovky je maximálna rýchlosť okolo 230 km/h.
Osobitnou kapitolou sú dvojkolesové stroje. Jazdia sa tri hlavné kategórie podľa objemu valcov. Sú to 125 cm3 250 cm3 a 500 cm3. Aj keď motorky patria k obľúbeným pretekárskym disciplínam, práve v tomto odvetví sa stáva najviac úrazov. Pod kapotážou sa často skrýva výkon, ktorý dokáže motorke udeliť zrýchlenie porovnateľné s F1. Avšak k stabilite je formula určite o dosť lepšia.
No a akousi formulou v prášku je motokára. Motokárový šport sa v poslednom čase opäť teší veľkej obľube a dá sa povedať, že preteky motokár sú liahňou okruhových pretekárov. Závodne sa jazdia triedy 60 cm3 100 cm3 a 125 cm3. Najvýkonnejšia trieda je vybavená 6 - stupňovou sekvenčnou prevodovkou. Na stovku sa určite dostanete pod 3 sekundy a maximálka 200 km/h tiež veľa napovie. Pocit úzkosti je umocnený sedením vo výške 8 cm nad vozovkou. Viem o čom hovorím. S kamarátom totiž takúto motokáru vlastníme...