Chladenie motora

Čerpadlo na vodné chladenie

Pri spaľovaní zmesi vznikajú v spaľovacom priestore motora veľké teploty (až 2200 °C). Pretože sa však spaľovanie strieda s nasávaním chladnej zmesi, je celková teplota motora nižšia. Ale ani takúto teplotu by časti motora, ani olej trvale nezniesli. Preto treba motory chladiť

Chladenie musí spĺňať tieto podmienky :

-zaistiť takú teplotu motora, ktorú jeho jednotlivé časti znesú, zaistiť, aby mazací motorový olej bol schopný tvoriť súvislú olejovú vrstvu ( olejový film),

-zaistiť udržiavanie stále najvýhodnejšej a najhospodárnejšej pracovnej teploty motora.

Druhy chladenia motora podľa chladiaceho prostriedka :

-vzduchové chladenie,

-kvapalinové chladenie (najčastejšie vodou -vodné chladenie ).

Vzduchové chladenie

Pri vzduchovom chladení sa odvádza teplo z horúcich častí motora prúdiacim vzduchom. Aby chladiaci účinok bol dostatočný , musia mať chladené časti (t.j. hlava a blok valcov) čo najväčšiu dotykovú plochu so vzduchom. Dosahuje sa to chladiacimi rebrami. Podľa spôsobu, akým sa vyvodzuje prúdenie chladiaceho vzduchu, delíme vzduchové chladenie na :

-náporové chladenie prúdom vzduchu, ktorý vzniká pri jazde ; používa sa len pri motoroch s malým výkonom, napr. u motocyklov ;

-nútené chladenie, ktoré používajú automobilové motory , ktoré majú väčší výkon. Prúd chladiaceho vzduchu vytvára obvykle ventilátor .

V ventilátor je obvykle poháňaný klinovým remeňom od kľukového hriadeľa motora. Aby prúd vzduchu k jednotlivým valcom a hlavám valcov bol rovnomerný a mal rovnakú teplotu, je motor nad kľukovou skriňou opatrený krycím plechovým plášťom. Napr .Trabant, Záporožec, T 603, Praga V3S i S5T , T 111, T 138, T 813. Väčšina vzduchom chladených motorov nie je doteraz zabezpečená dokonalou reguláciou chladenia. Preto v zimnom období sa motory prechladzujú a tým i väčšmi opotrebúvajú. Aby sa odstránila táto závada, opatrujú sa motory samočinnou reguláciou chladenia, ktorá udržiava teplotu ich valcov na optimálnej výške(asi 80 až 90 °C).

Osobné vozidlo T 603 má pomocou termostatu ovládanú klapku, ktorá reguluje prívod čerstvého vzduchu k ventilátoru. Nákladné vozidlo T 813 má ventilátor poháňaný pomocou kvapalinovej spojky , ktorá vypína termospínač. Vzduchové chladenie má tieto výhody : jednoduchosť konštrukcie, nižšiu hmotnosť motora, nenáročnosť na obsluhu a údržbu, veľkú spoľahli­vosť v prevádzke, pričom sa teplota motora dostáva rýchlejšie na požado­vanú výšku. Výhody vzduchového chladenia sa uplatňujú hlavne pri špeciálnych a vojenských vozidlách a v krajinách s extremnými teplotami (trópy a studené kraje).

Nevýhody : vyššia teplota všetkých častí motora, nerovnomerné tepelné zaťaženie niektorých častí motora, väčšia celková hlučnosť motora, kto­rému chýba kvapalinová zvuková izolácia, vyššia strata užitočného výkonu (až 10 %) spôsobená pohonom ventilátora a nižší trvalý výkon motora.

Kvapalinové chladenie

Kvapalinové chladenie je chladenie nepriame, pretože kvapalina je iba prostredníkom prenosu tepla z motora do vzduchu. Hlavy a valce motora majú dvojitú stenu, ktorá tvorí plášť, vyplnený chladiacou kvapalinou. Kvapalina, ktorá sa v plášti ohrieva, prúdi do chladiča, kde sa ochladzuje prúdiacim vzduchom. Ochladená kvapalina sa potom vracia späť do motora a tento dej sa stále opakuje.

AKO FUNGUJE MOTOR