Dvojdobý zážihový motor
Doby v motore:
Sanie Expanzia Výfuk
Popis dvojdobého motoru:
1-sviečka
2-výfukový kanál (C)
3-deflektor
4-piest
5-sací kanál (A)
6-kľukový čap
7-protizávažie
8-prepuštací kanál (B)
9-dekompresor
10-kľuková skriňa
11- hlava válca
Pracovný obeh dvojdobého zážihového motora prebehne za jednu otáčku kľukového hriadeľa, t.j. počas dvoch zdvihov. Na rozdiel od 4-dobého motora, kde prívod zápalnej zmesi a odvod splodín riadia ventily, pri 2-dobom motore obstaráva rozvod piest a kanále. Kanále sú vytvorené v kľukovej skrini a vo valci motora. Otvára a zatvára ich piest pri svojom pohybe vo valci. Zápalná zmes sa privádza od karburátora do utesnenia kľukovej skrine sacím kanálom. Kanál otvára a zatvára spodná hrana piesta. Zmes z kľukovej skrine do spaľovacieho priestoru prepúšťa prepúšťací kanál. Splodiny horenia zo spaľovacieho priestoru odvádza výfukový kanál. Prepúšťací a výfukový kanál otvára a zatvára horná hrana piestu.
Princíp činnosti dvojdobého motoru:
Pracovný obeh dvojdobého zážihového motora má tieto doby:
-prvá doba = nasávanie -kompresia(stláčanie)
-druhá doba = expanzia(výbuch) - výfuk
U dvojdobého motora oproti štvordobému prebiehajú vždy dve doby súčasne, to znamená, že je v činnosti priestor nad piestom i pod nim.
Pri prvej dobe ide piest z DÚ do HÚ. V utesnenej kľukovej skrini sa pri pohybe piesta hore zväčšuje objem kľukovej skrine a vzniká podtlak. Ďalším pohybom piesta hore sa otvorí sací kanál a zápalná zmes prúdi do kľukovej skrine. Počas pohybu piesta hore sa uzaviera výfukový kanál C a prepúšťací kanál B .Zmes v priestore nad piestom (ktorá tam už bola privedená skôr) sa stláča. Nad piestom je teda kompresia (stlačovanie zmesi) a pod piestom po otvorení sacieho kanála A nasávanie zmesi do kľukovej skrine. Krátko pred HÚ piesta preskočí na elektródach zapaľovacej sviečky umiestnenej v hlave valca -elektrická iskra. V kompresnom priestore stlačená zápalná zmes sa zapáli a rýchle zhorí. Nastáva práca (expanzia).
Pri druhej dobe je piest stlačený z HÚ do DÚ. Spodná pravá hrana uzavrie sací kanál A a zmes v kľukovej skrini je stláčaná. Pri ďalšom pohybe do DÚ piest svojou pravou hornou hranou otvorí výfukový kanál C a splodiny horenia svojím pretlakom prudko unikajú z valca. Hneď ako tlak plynov vo valci klesol, otvára ľavá horná hrana piesta tiež prepúšťací kanál B a predtým stlačená zmes v kľukovej 'skrini prúdi do pracovného priestoru valca a vytláča pred sebou zvyšky splodín horenia. Nad piestom je teda expanzia a výfuk. Tento pracovný cyklus sa stále opakuje.