Prvé autá mali rám alebo podvozok skonštruovaný z dreva a kovu, tak ako koče ťahané koňmi. Keď sa autá stali rýchlejšími a výkonnejšími, podvozok musel byť pevnejší, aby vydržal nárazy. Rýchla jazda na nerovných cestách bola však veľmi nepohodlná. Boli vynájdné závesné systémy, takže kolesa mohli poskakovať cez jamy a hrboly, kým karoséria auta zostávala v pokoji. Vzduchom plnené pneumatiky robili jazdu pohodlnejšou a vďaka lepším brzdám sa stala aj bezpečnejšou.


PODVOZKY

Podvozok je "kostrou" auta, obyčajne vyrobený z kovových nosníkov. Všetky hlavné časti, ako motor, sedadlá, nápravy a karoséria, boli k nemu pripevnené alebo vstavané.

BRZDY

Prvé autá mali brzy ako na bicykli. Väčšie rýchlosti si vyžadovali účinnejšie brzdy. V roku 1902 Louis Renault vyrobil brzdové čeluste, ktoré sú pritláčané na vnútro otáčajúceho sa bubna pripevneného ku kolesu-bubnovú brzdu. Pri kotúčovej brzde, ktorú neskôr navrhol Frederick Lanchester, obloženie tlačí na otáčajúci sa kovový kotúč.

KOLESÁ

Prvé autá, tak ako aj kočiare ťahané koňmi, mali veľké kolesá, niektoré v priemere viac ako jeden yard (0,9 m), lebo cesty v tom čase boli veľmi hrboľaté. Neskôr drevené spice nahradili pevné kovové disky, ktoré uľahčovali preskakovanie dier. Moderné kolesá s nízkym profilom sú čoraz ľahšie, sú určené pre širšie pneumatiky.

PNEUMATIKY

Vzduchom plnené pneumetiky, vyvinuté z bicyklových duší, ktorých priekopníkom bol John Dunlop v roku 1888 sa rýchlo začali používať na autách. Moderná pneumatika je vyrobená z viacerých vrstiev.

Späť na auta