Vynález parného stroja zaznamenal zaciatok priemyselnej revolúcie. Lode už neboli závysle od vetra, a nové procesy spracovania ocele umožnovali kunštrukciu väcších a pevnejších lodných trupov. Parné motory sa zdokonali, uhlie sa stalo dostupným po celom svete a boli vynájdené lodné vrtule. Parník Great Britain navrhnutý a zostrojený Isambardom Brunelom bol prvou lodou s ocelovým trupom a lodnou vrtulou, ktorá sa plavila cez Atlantický oceán. Aj Great Eastern, tiež skonštruovaný Brunelom, s hmotnostou 30 690 ton bol najväcšou lodou tých cias. Spustili ju na vodu v roku 1858, komercne však neuspela.


PARNÝ STROJ

James Watt vynašiel prvý efektívny parný stroj. Voda ohrievaná uhlím vytvárala paru, ktorá sa roztahovala a pohanala piest. Posuvný pohyb piesta cez klukový hriadel rozkrútil koleso parníka alebo prevodouku s lodnou vrtulou.

PRVÉ PARNÍKY

Prvé parné lode boli male kolesové parníky, ako napríklad Charlotte Dundas, prvý komercne úspešný parník, spustený na vodu v roku 1802. Ked sa otacajú velké kolesá, ich lopatky sa ponárajú do vody a pohánajú lod dopredu. Parníky boli velmi užitocné v plytkých vodách. Najväcšia riecna lod(ešta vždy v prevádzke) Mississippi Queen.

PRVÉ LINKOVE LODE

Zo zaciatku bolo využitie lodí pohananých parou obmedzené. Anglický inžinier Brunel skonštruoval Great Western. Kolesový parník s tonážou 1477 ton bol dost velký, aby uviezol dostatok paliva a cerstvej vody potrebných na dlhé cesty. Hoci to nebola prvá lod na parný pohon, ktorá križovala Atlantic, išlo v skutocnosti o prvú zaoceánsku linkvú lod.

TITANIC

O Titanicu, parníku spolocnosti White Star Line, sa tvrdilo, že je nepotopytelný. V roku 1912 na svojej prvej plavbe cez Atlantic, severnejšou trasou ako bolo zvykom, narazil na ladovú kryhu. Z 2200 ludí na palube vyše 1500 zahynulo, mnohí aj preto, že na lodi nebol dostatok záchranných clnov.

Spä na lode a člny