Srdcom každého auta je motor. V priebehu rokov sa objavovali a zanikali rôzne typy hnacích strojov-motorov vrátane parných strojov, plynových a elektrických motorov. Ale na benzín a naftu jazdia takmer všetky motorové vozidlá. Volajú sa spaľovacie motory s vnútorným spaľovaním, keďže energia vzniká horením paliva vo valci. Parný stroj je motor s vonkajším spaľovaním, lebo palivo, aby zaohrialo vodu v kotle, je spaľované mimo valcov motora.
Moderný benzínový motor sa zvyčajne skladá s viacerých valcov. V každom valci sa hore-dolu pohybuje piest. Systém kľúk mení posuvný pohyb piestov na rotačný pohyb kľukového hriadeľa, ktorý otáča prevodové kolesá v prevodovke, a tým sa rozkrútia kolesá auta. Obsah alebo zdvyhový objem motora sa meria množstvom vytlačného vzduchu zo všetkých valcov pri pohybe piestov z dolnej do hornej úvrate. Dnes má motor bežného rodinného auta zdvihový objem dva litre.
Vznetový motor nemá zapaľovacie sviečky. Zmes vzduchu a paliva je stlačená na vysoký tlak a vysokú teplotu, pri ktorých dochádza k jej vznieteniu. Vznetové motory majú väčšiu životnosť ako benzínové a sú stále ľahšie a tichšie.
Tento motor vynašiel v roku 1956 nemecký vedecFelix Wankel. Priamo produkuje rotačný pohob. Trojstranný excentrický rotujúci piest sa otáča v komore špeciálneho tvaru. Zmes vzduchu a paliva sa nasáva dovnútra, stláča, zapaľuje a vyfukuje v cykle podobnom normálnemu motoru. Niekoľko rotorov môže poháňať jedno auto. Medzi nevýhody Wankelovho motora patrí jeho rýchle opotrebovanie, nadmerná spotreba paliva a malá životnosť tesnenia piestov motora.
Táto časť vozidla prenáša energiu motora na kolesá. Systém prevodov v rýchlostnej skrini poháňaný kľukovým hriadeľom umožňuje motoru pracovať pri najefektivnejších otáčkach pre rôzne cestovné rýchlosti. Pri mechanickej prevodovke vodič zaraďuje rýchlosti sám.
Späť na auta