Triedy v appletoch


JAVA je objektovo-orientovaný jazyk založený na triedach.

Trieda (class)je programová štruktúra, ktorá obsahuje dáta nejakého objektu spolu s metódami, ktoré s týmito dátami pracujú.

Napríklad: Pri vytváraní appletov môžete použiť aj existujúce triedy z knižnice tried - z tzv. balíkov (packages)

Definícia vlastnej
triedy:

class MojaTrieda
{
//prikazy
}


Každú novú triedu môžete uložiť do súboru s koncovkou .java. V súbore môže byť uložených viacero tried, ale len jedna typu public. Trieda typu public je prístupná i mimo tento balík.
Súbor, ktorý obsahuje triedy musí mať rovnaké meno, ako trieda typu public.

Trieda:

   public class MojaTrieda
   {
   // príkazy
   }

musí byť uložená v súbore MojaTrieda.java.





Ako vytvoriť inštanciu triedy?



Inštancia triedy je objekt, ktorý je vytvorený touto triedou.
Napríklad so samotnou triedou Ovocie nemôžeme nič robiť. Potrebujeme nejaký konkrétny druh Ovocia, s ktorým budeme pracovať - potrebujeme objekt jedného Ovocia.
Máme triedu Ovocie:

  public class Ovocie  
  {
   float cena;
   String odroda;  
   // ďalšie príkazy  
  }

. . . . . deklarovanie premennej cena
. . . . . deklarovanie premennej odroda


    Na vytvorenie objektu Ovocie treba:

  1. deklarovať premennú daného objektu . . . . Ovocie jablko;
  2. priradiť túto premennú objektu . . . . . . jablko = new Ovocie();

Dá sa to aj v jednom kroku:

Ovocie jablko = new Ovocie();



Teraz objekt jablko je novou inštanciou triedy Ovocie.

Prístup k premenným
z objektu jablko je cez bodky:

      jablko.cena = 32.5
      jablko.odroda = "Jonathan"




Metóda


      modifikátor typ meno_metody (parametre)
     {
    
// implementácia
     }






Práca s písmom



Ak chceme zobraziť text iným než základným textom ( font DIALOG), je nutné vytvoriť objekt font. Tam sa zadá jeho meno, štýl a veľkosť v pixloch:


    Font f = new Font ( " meno_fontu ", štýl, veľkosť);   



FONTY JAVY


  MENO FONTU

  ŠTÝL

  VEĽKOSŤ

  Courier  PLAIN   8
  Dialog   BOLD  10
  DialogInput    ITALIC  12
  Helvetica   14
  TimesRoman   24
  ZapfDingBats - zvláštne znaky   36


Metóda setFont() triedy Grafics nastaví vytvorený font ako východzí: public void paint(Graphics g)
  {
  Font f = new Font (" TimesRoman ", Font.PLAIN, 12);
   g.setFont(f);
  }


Metóda stringWidth() vracia šírku reťazca, a metóda getHeight() vracia celkovú výšku písma. Toto je užitočné pri vystredení písma.


Applet, ktorý vycentruje nadpis:Applet znázorňujúci všetky fonty JAVY


   appletu Centrovanie
   appletu Fonty písma