Myš

Toto grafické ovládacie zariadenie získalo pomenovanie podľa hlodavca, ktorého tvarom pripomína. Myš je po klávesnici druhým najrozšírenejším a užívateľsky najpríjemnejším ovládacím perifériom. Kurzor myši na obrazovke presne kopíruje pohyb myši na podložke, čo sa využíva hlavne na ovládanie novších operačných systémov (Windows), kreslenie v grafických programoch a mnohé iné činnosti.

Väčšinou má myš dve alebo tri tlačidlá ktorých stláčaním sa potvrdzuje výber objektu (zložky) na ktorom sa nachádza kurzor, alebo v kombinácii s ťahaním myši vykonáva určitú funkciu (prenášanie objektov, kreslenie čiary a pod.). Niektoré typy myší sú vybavené aj viacerými tlačidlami na ´surfovanie´ po internete alebo vykonávanie viacerých funkcií.

Podobne ako v klávesnici je aj v myši ukrytý mikroprocesor, ktorý zisťuje posunutie myši v ortogonálnych smeroch (os X, os Y) a odosiela do počítača informáciu o prírastku / úbytku hodnôt osí X a Y, a o stlačení/uvoľnení tlačidla. Základ myši tvorí malá, pomerne ťažká guľôčka väčšinou z gumy s kovovým jadrom, a dvojica kolmo postavených valčekov.


Guľôčka trčiaca z otvoru na spodnej strane myši prenáša valivý pohyb vyvolávaný pohybom myši po podložke na dvojicu valčekov. Na každom valčeku je kolmo s jeho osou pripojený dierkovaný kotúčik cez ktorý dvojica LED-diód osvetľuje dvojicu fototranzistorov. Snímanie je zdvojené tak, že jeden snímač je zakrytý časťou okienka práve vtedy, keď je druhý naplno odkrytý. Takto procesor dokáže zistiť aj smer pohybu z prírastku / úbytku "čiastočných" impulzov fototranzistora.


Dierkovaný kotúčik - čelný pohľad, na kotúčiku sa nachádza samozrejme viac pozdĺžnych otvorov ako na tomto obrázku. Dosť často sa valčeky zanesú vrstvou prachu a iných nečistôt, ktoré guľôčka nazbiera z povrchu po ktorom sa pohybuje a preto sa používajú rôzne podložky na myš a nie je na škodu veci, keď sa nečistoty odstránia napríklad pomocou pinzety.